چند سالي است كه با فرا رسيدن پنجم شهريور، زادروز محمد زكرياي رازي و روز داروساز، انجمن داروسازان ايران اقدام به برپايي همايشي علمي - آموزشي جهت داروسازان و همچنين برگذاري جشن و مهماني روز داروساز مينمايد. اين همايش با توجه به استقبال عمومي داروسازان و حضور سالانه بيش از ۱۵۰۰ داروساز در آن، مكاني مناسب براي ديدن دوستان و همكلاسان قديمي بوده و بعضا زنده كننده خاطرات شيريني از گذشته ميباشد.
حضور پر شمار داروسازان در اين مراسم، فرصت مناسبي براي شركتهاي توليد و توزيع كننده دارو به منظور ارائه آخرين اخبار و تبليغ محصولات جديد ايجاد كرده و معمولا نمايشگاه كوچكي در محل برگذاري مراسم بر پا ميشود كه با توجه به علاقه وافر داروسازان به كسب اطلاعات علمي و مالي!!! جديد معمولا با استقبال خوبي هم مواجه ميگردد.
امسال با توجه به قرار گرفتن روز داروساز در ايام ماه مبارك رمضان، انجمن داروسازان براي راحتي مهمانان و امكان پذيرايي مناسب، همايش سالانه را ۱۰ روز جلو كشيده و ضمن برگذاري دوره آموزشي از ۲۳ الي ۲۵ مرداد، جشن روز داروساز را هم در تاريخ ۲۵ مرداد در مركز همايشهاي رازي برگذار نمود.
براي من شركت در اين همايش علاوه بر بدست آوردن چند امتياز ناقابل بازآموزي، مكاني براي ديدار دوستان قديمي هم به شمار مي آيد، خصوصا كه هم اكنون بعد از حدود دو سال دوري از محيط صنعت و كارخانه هاي داروسازي ملاقات همكاران قديمي و آگاهي از تحولات اين صنعت هم برايم خالي از لطف نيست.
و اما گزارش همايش امسال از ديد نادرالحكما دواساز:
يكي از نكات جالب توجه در اين همايش حضور پر شور خانمهاي داروساز و خصوصا خانمهاي داروساز جوان بود كه نويدبخش آينده اي روشن براي اين رشته ميباشد. البته اگر قرار باشد همين روال ادامه داشته باشد در آينده شاهد انقراض نسل آقايان داروساز خواهيم بود.!!!
اين قضيه خصوصا در مورد داروسازان شاغل در شركتهاي دارويي نمود بيشتري داشته و نسبت جنسيتي در شركتها و كارخانجات داروسازي كه روزگاري نه چندان دور كاملا به نفع داروسازان مرد بود اكنون به سمت ديگر متمايل شده است.
آنفولانزاي خوكي در اين نمايشگاه هم بحث روز بوده و شلوغي غرفه نمايندگي شركتهاي توليد واكسن آنفولانزا نيز قابل توجه بود. واكسن آنفولانزا به علت نا پايداري و عمر قفسه اي كوتاه (كمتر از يك سال) به طور معمول در اواخر تابستان در خط توليد قرار گرفته و در بازار توزيع ميشود. توليد امسال اين شركتها هم همانند سالهاي گذشته بوده و نسبت به آنفولانزاي خوكي مصونيتي ايجاد نميكنند. البته نمايندگان علمي حاضر در اين غرفه ها عنوان ميكردند كه اين واكسن ها با توجه به بالا بردن سطح آنتي بادي موجود در خون افراد، احتمال ابتلا به آنفولانزاي خوكي را نيز كاهش ميدهند. الله و اعلم.

حضور شركتهاي عرضه كننده فراورده هاي ويتامينه و مكمل هاي غذايي در اين همايش هم چشمگير بود و با توجه به قيمت بالا و حاشيه سود مناسب اين اقلام در داروخانه ها كه در اكثر مواقع با ارائه تخفيف و جوايز نقدي و جنسي هم همراه ميباشد داروخانه داران و مسئولين فني زيادي را به خود جلب مينمود.



روشهاي تبليغي در اين همايش هم مانند ساير نمايشگاه ها متنوع بوده و خصوصا بعضي از پوسترها و استندهاي به نمايش گذاشته شده واقعا چشم نواز و جذاب بودند. به هر حال اهميت جذب مخاطب براي تبليغ كننده منجر به خلاقيت و ارائه كارهاي بديع و جالبي خواهد شد.



يادش به خير، چند سال پيش كه من به عنوان مدير فروش در يكي از كارخانجات داروسازي به كار مشغول بودم، در همايشي مربوط به پزشكان متخصص زنان و زايمان و در پوستر داروهاي تخصصي بيماريهاي زنان، از تصوير چند خانم جوان استفاده كردم كه واكنش هاي متفاوتي را بعد از نمايشگاه باعث شد. البته بيشتر اين برخوردها جنبه شوخي داشته و دوستان ممنوعيت استفاده ابزاري از تصوير خانمها در تبليغات را يادآوري ميكردند. به نظر ميرسد مديران فروش و مشاوران تبليغات در اين روزها براي عدم مواجهه با اين مسئله راه حل ديگري پيدا كرده اند: به جاي استفاده از تصوير خانمها، خود خانمها را به داخل غرفه مي آورند.!!!
به هرحال، آنها كه نيامدند جايشان خالي بود، انشالله مراسم سالهاي بعد.
و در پايان نيازي به ياد آوري نيست كه جماعت داروساز هميشه سبز بوده و سبز خواهند ماند.

+ نوشته شده در سه شنبه سوم شهریور ۱۳۸۸ ساعت ۸:۱ ب.ظ  توسط نادرالحکما دواساز