با راي عدم اعتماد مجلس؛
بهبهاني از تصدي وزارت راه بركنار شد
خبرگزاري فارس: نمايندگان مجلس با راي عدم اعتماد خود به وزير راه، بهبهاني را از تصدي وزارت راه و ترابري بركنار كردند.

"به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، نمايندگان مجلس در جلسه علني امروز(سهشنبه) عدم راي اعتماد به حميد بهبهاني وزير راه و ترابري را به راي گذاشتند كه بر اين اساس با ۱۴۷ راي موافق، ۷۸ راي مخالف و ۹ راي ممتنع از مجموع ۲۳۴ راي مأخوذه نمايندگان، رأي اعتمادشان را از حميد بهبهاني وزير راه و ترابري برداشتند.
بدين ترتيب، حميد بهبهاني از وزارت راه بركنار شد.
گفتني است اين استيضاح در حالي در مجلس مطرح شد كه بهبهاني در صحن علني پارلمان حضور نداشت.
بهبهاني كه در جلسه علني روز پنجشنبه مورخ ۱۲ شهريور ماه سال گذشته با شعار " تلاش براي ارتقاي استاندارد پروازي " توانست ۱۶۷ راي نمايندگان را از آن خود كند و از مجلس براي تصدي مسئوليت وزارت راه و ترابري راي اعتماد بگيرد؛ امروز به دليل برخي سوانح هوايي از اين سمت بركنار شد."
همانگونه که در پست صد نوشته بودم در شهریور ماه گذشته تصمیم داشتم پستی با عنوان بزرگراه احمدي نژادي و با مضمون ناتوانی ها، بیعرضگی ها و بعضا سوء استفاده ها از ساخت بزرگراه ها و آزادراه ها در ایران بنویسم. البته در موارد دیگری نیز اشاره هایی به این موارد کرده بودم (شكل شاه و با بارش اولين برف جاده ديزين به چالوس را ميبنديم) ولی این بار قصد داشتم با عنوان کردن مطالبی در مورد دو آزاد راه در حال ساخت یعنی آزادراه پردیس-تهران و ساوه- همدان، در کنار اشاراتی به راه آهن اصفهان- شیراز به بی کفایتی های موجود در کشوری که علاوه بر وزیر راهش، رئیس جمهورش هم دارای دکترای عمران در زمینه حمل و نقل است، بپردازم که تا امروز به تعویق افتاد.
کلنگ آزادراه پردیس-تهران در سال ۷۹ زده شد و عملیات ساخت آن سال ۸۱ آغاز شد. اين آزادراه داراي ۱۸ پل بزرگ با ۵۸ دهانه و ۶۶ پل کوچک و همچنين ۴ تونل به طول ۵ هزار و ۴۷۷ متر (۵/۵ کيلومتر) که طول بزرگترين آن به ۱۶۵۰ متر مي رسد مییباشد.
پیش بینی میشد که این آزادراه ۲۳ کیلومتری تاثیر بسزایی در تسهیل و تسریع تردد از شرق تهران به شمال و شمال شرق کشور داشته باشد. در پنجم خرداد ۸۸ و تنها چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری در آن سال باند شمالی این بزرگراه توسط وزیر راه افتتاح شد و در همان مراسم گفته شد که این آزاد راه تا شهریورماه به طور کامل به بهره برداری می رسد ولی تنها دو روز پس از آنکه وزير راه وترابري روبان قرمز بزرگراه تهران- پرديس را قيچي کرد، پليس راه استان تهران،اين آزاد راه را به علت غيرايمن بودن مسدود کرد. نداشتن علائم کافي و همچنين مشکلات مهندسي، خصوصا مسیر کنارگذر تنها تونل کامل نشده این مسیر دلیل این تصمیم بود. البته رایزنی ها و فشار های دولت باعث موافقت پلیس راه برای برقراری مجدد ترافیک در این مسیر به مدت دو ماه گردید و عنوان شد که در صورت عدم رفع مشکلات موجود تا زمان تعین شده مجددا آزادراه مسدود خواهد شد که در نهایت همین اتفاق هم افتاد.
از آن زمان تا امروز، وزیر راه بارها و بارها وعده داد که آزادراه به بهرهبرداری میرسد، اما نرسید تا آنکه صبح شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ یعنی دقیقا سه روز قبل از موعد استیضاح وزیر راه، آزادراه تهران – پردیس بار دیگر افتتاح شد. نکته جالب اینجاست که باز هم تنها باند شمالی آن بازگشایی شد و با توجه به تصاویر دیده شده از تلویزیون کماکان ترددی در باند جنوبی آن دیده نمیشود.
البته افتتاحهاي نيمه كاره و زود هنگام در وزارت راه وترابري مدتهاست تبديل به يك رويه شده است، به نوعي كه از سوي مسئولين نيز به عنوان يك امر كاملا بديهي و عادي عنوان ميشود. نمونه بارز دیگر برای این مورد افتتاح های چند باره آزادراه ۱۷۵ کیلومتری ساوه – همدان است. این آزادراه از شمال شهرک صنعتي کاوه در کيلومتر۹۵ آزاد راه تهران-ساوه شروع و در نهایت پس از طی ۱۷۵ کيلومتر به کیلومتر ۲۰ بزرگراه همدان-قزوین ختم مي شود. البته طبق برنامه و با ساخت کنار گذر غربی همدان به طول ۲۹ کیلومتر این مسیر پس از عبور از شهرهای لالجین و بهار به سه راهی صالح آباد در محور همدان – کرمانشاه می رسد.
این بزرگراه شامل دو فاز ساوه - دخان به طول ۹۰ کیلومتر و دخان - همدان به طول ۸۵ کیلومتر است که مصوبه ساخت آن در سال ۸۲ توسط هيات دولت صادر و در مرداد سال ۸۵ كلنگ زني شد. از آن زمان تا کنون این آزادراه سه مراسم افتتاح را به خود دیده است. در ۲۱ آبان ۸۶ حداد عادل رئیس مجلس هفتم به همراه محمد رحمتی وزیر راه و جمعی از مقامات ملی- منطقهای باند شمالی این آزاد راه بهطول ۵۲ کیلومتر حد فاصل (کیلومتر ۱۷۵-۱۲۳) را افتتاح کرد. اول ديماه سال گذشته با حضور محمد رحيمي معاون اول رئيسجمهور، حميد بهبهاني وزير راه و جمعي از مقامات، ۶۰ كيلومتر از باند رفت آزاد راه ساوه - همدان (عوارضي ساوه- غرقآباد) به بهرهبرداري رسيد در سومین مراسم در ۲۶ آبان ۱۳۸۹ نیز ۶۰ كيلومتر باند برگشت همان قطعه با حضور وزير راه و تربري به بهره برداري رسيد.
در اینجا لازم به ذکر است که نظر شخصی من هم با توجه به وضعیت اسفبار جاده ها و رانندگان ایرانی با افتتاح قطعه های آماده شده موافق بوده و از آن استقبال میکنم ولی سوء مدیریت و سوء استفاده های انجام شده در این موارد را نمیپسندم.
اولین قطعه افتتاح شده از این مسیر ۵۲ کیلومتر از انتهای باند شمالی بود که برای مسیر برگشت مورد استفاده قرار گرفت. دومین قطعه افتتاحی نیز ۶۰ کیلومتر ابتدایی باند جنوبی بود که از آن هم در مسیر رفت استفاده شد.!!! پس با تکمیل ۶۰ کیلومتر ابتدایی باند شمالی لازم شد که کلیه تابلوهای نصب شده در باند جنوبی از جای درآورده و در محل اصلی خود در باند شمالی نصب گردند.!!! همچنین کلیه خط کشیهای این باند با رنگ سیاه پوشانده و مجددا برای استفاده در مسیر برگشت خط کشی شد. کلیه مراحل فوق با تکمیل قسمت انتهایی باند جنوبی هم یک بار دیگر باید تکرار شود. حال این سوال وجود دارد که در مملکتی که همه عوامل حکومتی آن مکررا بر خدمت دلسوزانه و خالصانه تاکید دارند و وزیر راه و رئیس جمهورش هم دارای دکترای عمران در زمینه حمل و نقل میباشند هیچ کس متوجه این ترفند ساده و بچه گانه پیمانکاران جهت دوباره کاری و طبعا افزایش هزینه نشده است؟
از طرفی قسمتهای آماده شده این آزادراه به شکل دو خط در هر مسیر میباشد حال آنکه حجم تردد در این مسیر ایجاب میکند که هر مسیر آن حداقل دارای سه خط باشد. از آن طرف کمی دقت در عرض ایستگاه عوارضی این آزادراه و همچنین پلهای این آزادراه بیانگر این موضوع است که از ابتدا نیز قرار بر ساخت این آزادراه به صورت سه خط در هر مسیر بوده است ولی پس از آن بنا به دلایلی از جمله افزایش سرعت تکمیل با توجه به کاهش حجم کار و یا افزایش هزینه ها بابت ساخت لاین سوم در زمانهای بعدی به طرح فعلی رسیده اند.
در مورد خط آهن اصفهان – شیراز هم با توجه به طولانی شدن مطلب و نوشته ها و عکسهای متعدد منتشر شده در این مورد فعلا چیزی نمیگویم.
آخرین هنر حضرت آقای وزیر هم عدم حضور خود و رئیسش در مراسم استیضاحش بود که هر چند میتواند ناشی از اطمینان وی از نتیجه آن جلسه که نتیجه عملکرد اسفبار خود او بوده است باشد ولی توهینی آشکار به نمایندگان مجلس و موکلان آنها یعنی مردم شریف و بزرگوار ایران تلقی میگردد.
به هر حال من هم این اتفاق فرخنده و برکناری وزیر حراف و بیکفایت دولت دهم را از طرف خود به همه ایرانیان تبریک میگویم.
+ نوشته شده در چهارشنبه سیزدهم بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۵ ب.ظ  توسط نادرالحکما دواساز