سالها منتظر فرصتی بودیم تا برای ماهیگیری سری به جنوب و خلیج فارس یا دریای عمان بزنیم اما هیچوقت برنامه ها جور نمیشد. عمده ترین مشکل هم منتظر نشستن برای پیدا شدن یک پنجره هوایی خوب و کم باد در منطقه و پس از آن هماهنگی های فوری خودمان و اخذ مرخصی و تهیه بلیط هواپیما برای سفر بود که معمولا به مشکل خورده و برنامه در نهایت کنسل میشد.
زمستان سال 1392 با پردیس ثانی برای سفر به عسلویه هماهنگ کرده بودیم و همه چیز آماده بود تا به محض پیشبینی یک دوره چهار، پنج روزه هوای بدون باد، بلافاصله بلیط گرفته و حرکت کنیم که در نهایت پیش از دست دادن این فرصت پردیس هم از میان ما رفت و برنامه هم مثل همیشه عقیم ماند. البته به طور معمول در تعطیلات عید نوروز به جنوب و سواحل خلیج میرفتیم ولی باز هم هوا مساعدتی با ما نداشته و دریا با ما مهربان نبود.
در نهایت سال 94 این طلسم شکسته شد. در زمستان آن سال قرار بود دو نفر بهترین دوستان من از ایران بروند و دیدار مجدد و فرصت با هم بودن بعدی دیگر مشخص نبود پس تصمیم گرفتیم به شکل جدی تری قبل از عزیمت این دوستان یک برنامه ماهیگیری ترتیب بدهیم. البته این برنامه هم نزدیک بود کنسل شود و من و کامران به هواپیما نرسیدیم ولی شهاب با بدجنسی محض سوار هواپیما شد و رفت تا مطمئن باشد من و کامران به هر قیمتی روز بعد خود را به او خواهیم رساند و بدین ترتیب صبح روز بعد من و کامران هم به هر ترتیبی بود بلیطی تهیه کرده و در عسلویه به او ملحق شدیم.

کامران، شهاب و من در عسلویه
سال بعد هم در گروهی 4 نفره به کیش رفتیم و آنجا را امتحان کردیم. در این دو سفر بیشتر به روش انتظاری و با استفاده از طعمه ماهیگیری کردیم و نتیجه از نظر تعداد بد نبود ولی از نظر سایز به هیچ عنوان راضی کننده نبوده و فقط در سفر سال قبل به کیش دو ماهی حدود 3 کیلویی توسط من صید شد و بقیه کمتر از یک کیلو وزن داشتند.

ماهیگیری در عسلویه

نتیجه ماهیگیری در کیش
در آن سفر دیدن فعالیت ترولینگ چند قایق و نتیجه کار آنها من را مصمم کرد که یک برنامه ترولینگ برای امسال ترتیب دهم ولی مشکل پیدا کردن قایقران مناسب و آشنا با این روش به سایر مشکلات، من جمله وضعیت هوا اضافه شد. در نهایت با یک ناخدای جوان در بندر نخیلو آشنا شدیم و در اولین پنجره هوایی پیش رو به سمت عسلویه پرواز کردیم.

با مجید احمدزاده در فرودگاه عسلویه
در آن بازه زمانی هوا پس از یک سه شنبه طوفانی، به مدت 4 روز از چهارشنبه تا شنبه خوب و کم باد بود و از روز یکشنبه مجددا طوفانی میشد. طبق پیشبینی ما روز اول بعد از طوفان به علت متلاطم بودن دریا یا به قول محلی ها وجود موج مرده، ماهی به قلاب نمیزد ولی پیشبینی میکردیم که روزهای پنج شنبه و جمعه شرایط برای ماهیگیری خوب باشد. بدین ترتیب صبح روز چهارشنبه به سمت عسلویه رفته و برای شنبه شب هم بلیط برگشت گرفته شد. طبق پیشبینی دریا در روز چهارشنبه دارای موج مرده و آب هم کمی کدر بود ولی از صبح پنجشنبه دریا آرام و آب شفاف بود. گروه ما در این سفر سه نفره بود و از آقای مجید احمدزاده نویسنده وبلاگ خال قرمز، سپهر از دوستان ماهیگیر گروه دواساز و من تشکیل میشد. طبق برنامه هماهنگ شده با ناخدا ابراهیم، قرار شد روز اول را در اطراف جزیره شیدوار که در شرق جزیره لاوان قرار دارد ترولینگ کرده و گردشی نیز در جزیره داشته باشیم.

میریم ترولینگ، مجید احمد زاده، من و سپهر عباسی
جزیره شیدوار (شیدوَر)، در بین مردم محلی به جزیره مارو معروف است و ظاهرا این نام را از تعداد زیاد مارهای کوچک سمی به رنگ سیاه گرفته است. این جزیره غیر مسکونی بوده و در 1400 متری شرق جزیره لاوان و 12 کیلومتری جنوب بندر نخیلو واقع شده است. شیدوار جزیره ای مسطح (حداکثر ارتفاع ۶ متر) است و در حقیقت تودهای مرجانی است که با خاک و شن پوشیده شده است. با توجه به دور بودن جزیره از ساحل و مسکونی نبودن آن، از اهمیت ویژه و شرایط خاص و منحصر به فردی جهت جوجه آوری پرندگان و تولید مثل لاکپشتان دریایی برخوردار بوده و از آن به عنوان بهشت پرندگان یاد میشود. پوشش گیاهی متشکل از چندگونه پایای درختچهای- بوتهای است که من در بین آنها ریش بز یا اُرمک و گل جالیزی را شناختم.

گل جالیزی

جزیره شیدوار (مارو)، به همراه فانوس دریایی جزیره و دورنمای تاسیسات نفتی بندر لاوان

گل جالیزی
و اما اصل مطلب و هدف از سفر، ماهیگیری به روش ترولینگ بود. برای این روش ماهیگیری باید از چوب و چرخ مخصوص آن استفاده کرد. چوبها معمولا یک تکه و تو پر، با طول 150 تا 210 سانتیمتر بوده و به جای حلقه در آنها از چرخ یا بلبرینگ برای هدایت نخ استفاده میشود. چرخهای این روش هم از نوع بیت کاستینگ که در کشور ما بیشتر به وینچ مصطلح است میباشند. طعمه ها معمولا لورهایی به شکل ماهی با رنگهای روشن و جذاب با طول 15 تا 20 سانتیمتر و یک پارو در سر آنها میباشند که وظیفه به پایین راندن طعمه را در زمان حرکت دارد. سرعت حرکت قایق در این روش بسته به نوع طعمه 5 تا 20 کیلومتر بر ساعت و عمق حرکت لور نیز بسته به طرح و اندازه پاروی آن و همچنین سرعت قایق از 3 تا 18 متر میباشد.

ترولینگ در غروب

نتیجه ماهیگیری عصر روز دوم
برای ترولینگ باید طعمه یا لور را در زمان حرکت قایق به آب انداخته و حدود 50 تا 100 متر، بسته به مشخصات لور مورد استفاده، نخ ماهیگیری را از چرخ آزاد نمود تا طعمه در فاصله و عمق پیشبینی شده به دنبال قایق حرکت کند، در چنین شرایطی طعمه حدود یک دقیقه پس از عبور قایق از آن نقطه عبور میکند و شرایط محیط به اندازه کافی آرام شده است که ماهی به طعمه حمله کند. در خلیج فارس با استفاده از این روش و بسته به فصل و منطقه صید، عمدتا ماهی های شیر، باراکودا، هامور و چند نوع ماهی دیگر صید میشوند.

ماهی شیر

ماهی سکن (سه کله، سوکلا)

ماهی هامور
باراکودا میگرفتیم راه به راه
از اینقدری 👇👇👇

ماهی باراکودا
تا اینقدری 👇👇👇

ماهی باراکودا

ماهی هامور
بقیه اش را هم خودتان بروید و امتحان کنید.
در پایان هم سه کلیپ از ماهیگیری این سفر:
1- نادرالحکما ناخدا میشود


2-لعنت بر هرکس که اینجا آشغال بریزد


(پنج دقیقه زور بزنی و ماهی رو از ۱۵۰ متری بکشی تا کنار قایق در حال حرکت و با این صحنه مواجه بشی. واقعا باید گریست بر فرهنگ زیست محیطی خیلی ها. آنها که اگر در طویله بزرگ نشده بودند، محیط زیست و طبیعت و جنگل و دریا را با زباله دانی اشتباه نمیگرفتند.)
3-ماهیگیری ترولینگ.
+ نوشته شده در چهارشنبه چهارم بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۶:۲ ب.ظ  توسط نادرالحکما دواساز