دواساز


داروسازی، مدیریت کیفیت، گردشگری و محیط زیست


فهرست



نوشته هاي پيشين



آبشار لاتون
آبشار شوی (تله زنگ)
دره (تنگ) شیرز
از آرشیو مجلات-4
آبشار زردلیمه
نقش برجسته شاپور اول داراب
مینویسم، پس هستم
ماهیگیری در خلیج فارس
اوپرت
تنگه دار
غار دانیال
غار قوری قلعه
قلعه کرشاهی
آبشار شاهاندشت
تنگه ظلمات
غار چال نخجیر
نیایشگاه‌ سنگی داراب
غار رودافشان
آبشار قو (سفیدآب) - لار
چشمه دیو آسیاب
هتل و جاده دیزین در شب
دشت لار-2
دشت لار-1
خوش‌ به‌ حالِ غنچه‌ های نیمه ‌باز
نقش برجسته سراب بهرام
میل اژدها
کاخ ساسانی سروستان
سال نو مبارک
کوشک اردشیر
گور دختر
برج میلاد در شب
از آرشیو مجلات-۳
تثبیت حاکمیت بر ابوموسی
داستانک: خودکشی برای سارا
لطفا بيمار نشويد
نقش قندیل
آبشار سمیرم
نقش برجسته و کتیبه تاریخی سرمشهد
چهارطاقی جره - بالاده
از آرشیو مجلات-۲
خورهه
بوی بهار میرسد
گنبد جبلیه
از آرشیو مجلات-۱
گوردخمه فخریگا
قطعه گمشده
رفع تکلیف
ماهیگیری در دریاچه اوان
چند اشتباه دارویی رایج بین بیماران و گروه پزشکی
مرگ، ۱ کیلومتر
آبشار پیران
ابتذال در ماهیگیری
اندر احوالات گهر و نیگا ۹۰
گهر و نیگا ۹۰
سخن خوانندگان
کلیسای گریگوری بوشهر
موزه دريا و دريانوردي خليج فارس – ناو جنگی پرسپولیس
سخنی با خوانندگان
شکوه ابوشهر
آدمهای ساده را دوست دارم
خداحافظ بهبهانی
سنندج-۳، عمارت آصف - خانه کرد
سنندج-۲، موزه سنندج
سنندج-۱
بگیر و رها کن
غار سهولان
فلسفه
بازفت
نی گا ۸۹
بیشابور
تنگ چوگان
غروب
بازگشت از نیگا
میریم ماهیگیری
سوال شرعی
سی و سه پل اصفهان
شبهای زاینده رود
منار جنبان اصفهان
آتشگاه اصفهان
سال همت مضاعف و کار مضاعف
پل زمانخان
گوردخمه های اسحاقوند
گوردخمه سرخ ده
بهمن در دیزین
عکسهای قدیمی
حلالم کنید
غیبت
و ما با بمب ميآييم
با ابوحنانه در بيستون
روزی روزگاری دریاچه ارومیه
صد
عکاسی در شب
تله كابين رامسر
هشتمین همایش سالانه داروسازان
شكل شاه
روز پزشك و روز داروساز
وزارت منابع طبيعي و محيط زيست
کاریکاتور-۲
کاریکاتور
پیمایش دره گهر رود، ۵- در مسير بازگشت
پیمایش دره گهر رود، ۴- در دره نی گا
پیمایش دره گهر رود، ۳- دریاچه گهر به دره نی گا
پیمایش دره گهر رود، ۲- الیگودرز به دریاچه گهر
پیمایش دره گهر رود، ۱- کلیات منطقه
پيمايش دره گهر رود
نهاوند
سبز
همایش داروسازان در حمایت از ...
سخت ترين كار دنيا
ماهيگيري در ريجاب
مقبره ابودجانه
پالنگان
سفر نامه هجيج، هجيج
سفر نامه هجيج، كاني بل
سفر نامه هجيج، داريان
سفر نامه هجيج، پاوه
بهشتي به نام ريجاب
طاق گرا
لطفا ثبت نام كنيد
سر پل ذهاب
زاگرس‌گردي
گيلانغرب
اين طبيعت ايران است كه به تاراج ميرود
کلیپ های غار زينه گان
غار رو باز زينه‌گان
ایلام
بهار زاگرس
این روزها اورانگوتانها هم ماهیگیری میکنند!!!
درياچه اوان
سال نو مبارک
گذشته محیط زیست ایران تاریک بود.!!!
صيد قاچاق در روز روشن
پريشان در پريشاني
كنوانسيون رامسر و کنفرانس بين‌المللي حفاظت از تالابها و پرندگان مهاجر
هواشناسي
خشم طبيعت
مي‌آيد؟ نمي‌آيد؟
گورستان اهوران
فاجعه چيست و در كجا اتفاق مي‌افتد؟
گوردخمه سان رستم-سنگ رستم
اهوران
برف در تهران
قايق سواري در تالاب انزلي
درياچه هاي تار و هوير
فيروز آباد فارس
دیده بان محیط زیست ایران
در همه جا سير ميكنم
بسته نجات دارویی
با بارش اولين برف جاده ديزين به چالوس را مي‌بنديم
پيست اسكي ديزين
ماهيگيري در درياچه آب اسك
اندر اخبارات مجلس
پيست اسكي توچال - اسكي بر فراز ابرها
يوش و بلده
محمد علي اينانلو
شوشتر
نقش رجب
حاميان حيوانات و دوستداران محيط زيست
جدايي ميراث فرهنگي از رياست جمهوري
روز پزشك و روز داروساز
شیرین خفته (بانوی خفته)
كنگاور
شوك تراپي
دانستن و ندانستن، مسئله اين است
دواسازی بیداد می کند
ماهیگیری در درياچه گهر
درياچه گهر
پاوه، اورامانات، مريوان
مسافرت عید
كرمانشاهان ۳
کرمانشاهان ۲
كرمانشاهان ۱
زندگی زیباست
تصمیم کبری
سال نو
ایران را بگردیم-۲
داروسازی ایرانی-۳
کم کاری
ایران را بگردیم-۱
لطفاْ سرطان نگیرید
اولین نظر
رقابت
داروسازی ایرانی – ۲
به کجا چنین شتابان؟
داروسازی ایرانی-۱


سفر نامه هجيج، هجيج



ادامه ماجراهاي سفر نامه هجيج، كاني بل:

در ميان كوه‌هاي سر به فلك كشيده اورامانات و در دل دره عميق رودخانه سيروان روستايي وجود دارد كه از بسياري جهات منحصر به فرد است. تا چندي پيش براي رسيدن به اين روستا چاره اي جز پيمودن ۱۰ كيلومتر راه كوهستاني با پاي پياده و از ميان كوهها و دره‌هاي منطقه‌اي كه پرتگاههاي عميق و مخوفش لرزه بر اندام هر رهگذري مياندازد نبود. هم اكنون نيز كه ساخت جاده‌اي خاكي وصول به اين روستا را تسهيل نموده است، باز هم پيمودن آن خالي از ترس و هيجاني آميخته به تحسين سازندگان اين راه نيست.

روستاي هجيج كه معروف‌ترين روستاي منطقه اورامانات در استان كرمانشاه ميباشد (روستاي اورامان تخت نيز شرايط مشابهي را در استان كردستان دارد)، در ۳۵ كيلومتري شهرستان پاوه و در منطقه اي بسيار سخت گذر از دره رودخانه سيروان واقع شده است. معماري اين روستا هم مانند ساير مناطق اورامانات، به صورت پلكاني بوده و سقف هر خانه حياط ساختمان بالايي را تشكيل ميدهد. مصالح ساختماني به كار رفته در بناهاي اين روستا هم سنگهاي لاشه كه به صورت خشكه چين بر روي هم قرار گرفته اند ميباشد كه بنابر تجربه در فواصل مختلف بین تخته سنگ‌های دیوارها، الوارهای چوبی خاصی جهت استحكام بيشتر و جلوگیری از لغزش بر اثر زلزله قرار ميدهند. از سوي ديگر الوارهاي چوبي به کار رفته در سقف اين ساختمانها، با جذب رطوبت، سبب ايجاد تعادل دما در داخل خانه مي شوند. همچنين استفاده تقريبا فراگير از رنگ آبي جهت رنگ آميزي چهارچوب درها و پنجره‌هاي ساختمانهاي اين روستا، منظري چشم نواز و منحصر به فرد به آن داده است.

روستاي هجيج

روستاي هجيج

 

 روستاي هجيج

روستاي هجيج

 

روستاي هجيج

روستاي هجيج

 

 روستاي هجيج

روستاي هجيج

 

 روستاي هجيج

روستاي هجيج

با توجه به صعوبت رفت و آمد به اين روستا و قطع ارتباط آن با ساير نقاط در زمستانهاي سردسير منطقه، مردم آن با جديت و تلاشي چشمگير از هر گونه نياز اساسي به خارج از روستا بي نياز گشته و عملا نوعي خودكفايي به دست آورده اند. مردم اين روستا با سختكوشي خاص مردم كرد، علاوه بر تامين نياز غذايي سالانه، در صنايعي مانند توليد پارچه و كفش (گيوه) و ساير مايحتاج خود كار آزموده شده و حتي گوي سبقت از توليد كنندگان ساير نقاط ربوده اند به گونه اي هم اكنون كيفيت برخي از توليدات آنها همچون گیوه و شال و لوج (نوعی بافتني) در ساير نقاط مشهور ميباشد.

از عمده ترين دلايل معروفيت روستاي هجيج، قرار گرفتن مقبره عبيدالله ابن موسي الكاظم، معروف به "كوسه هجيج"، فرزند امام هفتم شيعيان و برادر امام رضا در آن است. اين مقبره در گذشته بنايي سنگي مشابه با ساير ساختمانهاي روستا داشت ولي در سال ۱۳۷۸ توسط اداره اوقاف، بنايي به صورت‎ ‎چهار طاقي از جنس آجر بر آن احداث گرديد. اين امام زاده در بين مردم روستا از احترام خاصي برخوردار است كه با توجه به مذهب اهالي منطقه (مذهب تسنن شاخه شافعي) كه ايجاد بنا و تزئين قبور براي درگذشتگان در آن جايز نيست جالب توجه ميباشد.

به اعتقاد اهالي روستا و آنگونه كه در كتاب " بحر الانساب" ذكر شده است، ايشان پس از شهادت امام موسي كاظم در زندان هارون الرشيد، به همراه يکي از برادارنش به نام اسماعيل (مدفون در روستاي اسپيرز واقع در ۱۵ كيلومتري هجيج) به اين منطقه وارد شده است. عبيدالله كه به علت نداشتن محاسن بر صورت به كوسه معروف بود با گردآوردن تعدادي صنعتگر از مناطق اطراف و ترغيب اهل محل به فراگيري هنر آنها، سهم به سزايي در خودكفايي و بي نيازي اهالي اين روستا به خارج از آن داشته كه همين موضوع دليل احترام اهالي روستا به وي ميباشد.

 مقبره كوسه هجيج

مقبره كوسه هجيج

 

مقبره كوسه هجيج

مقبره كوسه هجيج

 

 مقبره كوسه هجيج

مقبره كوسه هجيج

با توجه به نزديك شدن ساعات پاياني روز و تاريكي هوا در منطقه كوهستاني مجبور به عزيمت و بازگشت ميگرديم. در تمام طول مسير بازگشت، در ذهنم به مقايسه مردم ايران و نحوه مدارا و يا غلبه شان بر سختيهاي طبيعت محيط زندگيشان مشغولم. در گوشه‌اي از اين سرزمين پهناور و در دشتهايي وسيع، خشك و تفتيده، عده اي براي تهيه آب به حفر چاه و قنات پرداخته و با تلاشي فراوان آبهاي زيرزميني را به كيلومترها آنطرف تر و محل مورد نظرشان ميرسانند، حال آنكه در كوهستانهاي اورامانات، با وجود منابع قابل توجه آب، مردم سختكوش بايد با تلاشي فوق‌العاده به تصحيح زمين به صورت پلكاني و انتقال خاك به آنجا براي ايجاد بستر كشت و ذرع اقدام كنند.

به ياد مي آورم كه در قسمتي از اين مملكت با وجود مهيا بودن همه شرايط، زمين مسطح و آب فراوان، عده اي غافل از ارزش واقعي زمينهاي كشاورزيشان، آن را به بهايي اندك براي ساخت ويلا به پايتخت نشينان فروخته و نسلهاي بعدي خود را به سرايداري املاك آنان سوق ميدهند و عده اي ديگر در اينجا، روزها تلاش ميكنند تا چند متر مربع زمين براي كاشت درخت گردويي آماده شود.


Add to Facebook Add to Donbaleh Add to Balatarin
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و سوم اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۴۶ ب.ظ  توسط  نادرالحکما دواساز


سفر نامه هجيج، كاني بل



ادامه ماجراهاي سفر نامه هجيج، داريان:

فاصله روستاهاي هجيج و داريان حدود ۵ كيلومتر است كه توسط جاده اي باريك و خاكي به هم متصل ميشوند. اين جاده با پيچ و خم زياد از روستاي داريان به پايين و كنار رودخانه سيروان رفته و تا روستاي هجيج ۳ كيلومتر در كنار اين رود ادامه ميابد.

سیروان مهمترین و معروفترین رودخانه ناحیه اورامانات بوده و مسیر نسبتاً طولانی و پر پیچ و خمی دارد. این رودخانه كه در بخش غربی و شمال غربی اورامانات قرار گرفته است در ۳۰ كيلومتري جنوب سنندج از به هم پيوستن رودهاي گاوه رود و قشلاق (ننله) تشكيل شده و تا ورود به خاك عراق ريزابه‌هايي مانند چم گران، پاوه رود و ليلي به آن ميپيوندند. سیروان منطقه اورامانات را به دو بخش تقسیم مينمايد و مدتها تنها راه ارتباطی مهم بین این دو بخش، پل دوآب در حدود ۲۵ كیلومتری شمال غربی پاوه و در محل تلاقي پاوه رود  با آن بود ولي هم اكنون با ساخت دو پل جديد در نزديكي روستاي پلنگان در مسير كامياران به مريوان و همچنين در نزديكي روستاي وراء در مسير پاوه به نودشه، ارتباط بين دو قسمت سهلتر شده است.

اين رودخانه در طول مسير خود دره‌اي تنگ و باريك تشكيل داده و به علت عرض كم و شدت جريان آب امكان قایق رانی در آن وجود ندارد. از طرفي اين باريكي زياد دره و كناره هاي صخره اي و پرتگاهي آن مانعي بزرگ براي ساخت جاده در طول آن ميباشد. جاده پيموده شده توسط ما هم عمري كمتر از ۲۰ سال داشته و پيش از آن عبور و مرور اهالي اين منطقه با پاي پياده يا با استفاده از چهارپايان صورت ميگرفت.

 پس از رسيدن به نزديكي روستاي هجيج و عبور از روي پلي فلزي بر روي رودخانه سيروان، با توجه به گرمي هوا و تابش مستقيم آفتاب در ساعات بعد از ظهر تصميم گرفتيم قبل از هجيج به ديدن چشمه و آبشار بل برويم.

تصوير ماهواره اي موقعيت چشمه بل نسبت به روستاي هجيج

تصوير ماهواره اي موقعيت چشمه بل نسبت به روستاي هجيج

 

به سمت چشمه بل در دره رود سيروان

به سمت چشمه بل در دره رود سيروان

 


به سمت چشمه بل در دره رود سيروان

اين چشمه كه در محل و زبان كردي به نام كاني بل معروف است و احتمالا نام خود را از خداي آب بابليان باستان كه بل نام داشت گرفته است، در دو كيلومتري هجيج و در فاصله كمي از رودخانه سيروان واقع شده و آب آن پس از خروج از دل كوه، تشكيل آبشاري پر خروش داده و به رودخانه ميريزد. محل خروج آب اين چشمه از دل كوه شباهت بسياري به دهانه يك غار كه به علت ريزش مسدود شده باشد دارد.

در گذشته استفاده از آب اين چشمه عليرغم گوارايي و پر آبي آن (در بهار سالهاي پر آب تا ۴۰۰۰ ليتر در ثانيه)، به علت فاصله كم آن با رودخانه سيروان مقدور نبوده و تنها به ساخت آسيابي بر آن خلاصه ميشد ولي در سالهاي اخير ۳ واحد توليد آب معدني و يك مزرعه پرورش ماهيان سردآبي با استفاده از آب آن احداث شده اند. همچنين طرحي براي انتقال آب اين چشمه براي مصارف آشاميدني روستاهاي اطراف در دست بررسي ميباشد. متاسفانه تغييرات و تاسيسات ايجاد شده براي برداشت آب اين چشمه در اوج بي سليقگي بوده و نماي آن را به شدت مخدوش نموده است كه لازم است مسئولان دست اندر كار نسبت به اصلاح آن اقدام نمايند. براي مقايسه اين موضوع عكسي قديمي تر از اين چشمه را نيز در اينجا قرار ميدهم.

 دهانه چشمه بل

دهانه چشمه بل

 

 آبشار چشمه بل

آبشار چشمه بل

 

 سقف غار مانند چشمه بل

سقف غار مانند چشمه بل

 

 ريزش آب چشمه بل از زير جاده به داخل رودخانه سيروان

ريزش آب چشمه بل از زير جاده به داخل رودخانه سيروان

 

 چشمه بل پيش از تغيير ظاهر آن

چشمه بل پيش از تغيير ظاهر آن – عكس از آقاي سهيل سليماني

پس از انداختن چند عكس و كمي فيلم برداري از اين جاذبه طبيعي، دست و صورت را با آب خنك چشمه شسته و مثل بچه هاي خوب به سمت هجيج حركت كرديم.

اين ماجرا هنوز تمام نشده است.


Add to Facebook Add to Donbaleh Add to Balatarin
+ نوشته شده در سه شنبه بیست و دوم اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۶:۳ ب.ظ  توسط  نادرالحکما دواساز


سفر نامه هجيج، داريان



ادامه ماجراهاي سفر نامه هجيج، پاوه:

ساعت ۸ صبح جمعه و پس از صرف صبحانه به سمت روستاي هجيج حركت كرديم. براي رسيدن به هجيج بايد از پاوه به سمت شمال و شهر نودشه رفته، پس از پيمودن ۲۲ كيلومتر جاده پر پيچ و خم و قبل از رسيدن به رودخانه سيروان وارد روستايي به نام وراء در سمت راست جاده شده و از آنجا مسيري ۹ كيلومتري كه يك جاده خاكي باريك بوده و در بعضي نقاط از لبه پرتگاههايي عميق، مشرف به رود سيروان عبور ميكند را تا رسيدن به روستاي هجيج بپيماييم.

در مسير هجيج

در مسير هجيج

 

در مسير هجيج

در مسير هجيج

در ميانه اين مسير و ۵ كيلومتر قبل از روستاي هجيج، بر دامنه كوه شاهو و مشرف به دره اي سرسبز از درختان گردو و انار، روستايي به نام داريان قرار گرفته است. داريان بزرگترين و پر جمعيت ترين روستاي اين منطقه است كه با توجه به شيب كوههاي رفيع و عمق دره هاي منطقه، به علت وجود چشمه پرآبي در بالا دست روستا كه با دبي بيش از ۲۰۰ ليتر در دقيقه، ۳۵۰ متر بالاتر رودخانه سيروان قرار داشته و پس از طي ۴ كيلومتر به آن ميريزد، داراي آب فراوان و سوار بر باغات كشاورزان ميباشد.

روستاي داريان و باغات سر سبز آن

روستاي داريان و باغات سر سبز آن

 

روستاي داريان و معماري كوهستاني آن

روستاي داريان و معماري كوهستاني آن

 

روستاي داريان و معماري كوهستاني آن

روستاي داريان و معماري كوهستاني آن

شغل اکثر مردم اين روستا باغداری و دامپروری بوده و در كنار آن، گروهی نیز به پرورش زنبور عسل اشتغال دارند. همچنين در سالهاي اخير، ترويج پرورش ماهيهاي سردابي توسط شيلات استان كرمانشاه، موجب ايجاد دهها استخر پرورش ماهي در كنار رودخانه و اشتغال بيشتر افراد منطقه شده است.

با توجه به هواي مطبوع صبحگاهي دو ساعتي در باغات روستا گشت و گذار كرده و سري هم به سراب روستا زديم. از آنجا كه قرار بود نهار را هم در باغ يكي از دوستان در همان محل صرف كنيم، يك ساعتي هم به آموزش آقا پسرها براي لانسه كشي در رودخانه اختصاص داديم كه حسابي سر حال آمدند.

آرمين و هنرش

آرمين و هنرش

 

عرفان و هنرهايش

عرفان و هنرهايش

در نهايت پس از سپري كردن چند ساعتي در محيط دلچسب روستا و صرف نهار، در ساعت 3 بعد از ظهر به سمت روستاي هجيج به راه افتاديم.

و اين ماجرا كماكان ادامه دارد.


Add to Facebook Add to Donbaleh Add to Balatarin
+ نوشته شده در دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۸:۹ ب.ظ  توسط  نادرالحکما دواساز


سفر نامه هجيج، پاوه



طبق برنامه‌اي كه پيش از تعطيلات سال نو براي روزهاي تعطيل امسال ريخته بودم روزهاي آخر هفته گذشته نوبت رفتن به قلب منطقه اورامانات، كرانه‌هاي رود سيروان و روستاي هجيج بود. براي اين منظور از دو هفته قبل با مهرداد كه زاده روستاي داريان در نزديكي روستاي هجيج بود جهت همراهي در اين سفر هماهنگ كرده بودم. بعدازظهر پنجشنبه در هوايي بسيار مطبوع و طبيعتي يكسره سبز پوش كه در بعضي نقاط با گلهاي زرد رنگ كلزا و قرمز رنگ شقايق تزئين ميشد به سمت پاوه به راه افتاده و پس از طي ۱۱۲ كيلومتر وارد شهر پاوه شديم.

در طول مسير و در شهر روانسر، مشاهده سراب پر آب شهر كه سرچشمه اصلي رود قره سو و از شعب اصلي رودهاي سيمره و كرخه ميباشد نويد سالي پربار براي كشاورزان و طبيعت تشنه، پس از دو سال خشكسالي پياپي را ميداد.

سراب روانسر

سراب روانسر

 

سراب روانسر، و اينچنين است كه رودخانه اي شكل ميگيرد

سراب روانسر، و اينچنين است كه رودخانه اي شكل ميگيرد

شهر پاوه در ارتفاع ۱۵۰۰ الي ۱۶۰۰ متري دامنه كوه شاهو و مقابل كوه آتشگاه قرار گرفته است. اين شهر به علت بافت و معماري پلكاني خاص خود كه مختص مناطق كوهستاني است به شهر هزار ماسوله معروف بوده و با توجه به وسعت شهر و همچنين رواج اين نوع معماري در كل منطقه اورامانات، اين نام كاملا برازنده آن ميباشد. شهرهاي نوسود و نودشه به همراه روستاهايي مانند هجيج، داريان و خانقاه در استان كرمانشاه و پالنگان و اورامان تخت در استان كردستان نمونه‌هاي بسيار زيباي ديگري از اين نوع معماري ميباشند.

نمايي از معماري پلكاني شهر پاوه

نمايي از معماري پلكاني شهر پاوه - عكس از آقاي عدنان مرادي

 

نماي شهر پاوه از فراز قله آتشكوه

نماي شهر پاوه از فراز قله آتشگاه - عكس از آقاي ايوب شريفي

زبان غالب مردم پاوه و اورامانات زبان كردي با گويش "هورامي"، خالصترين و اصيلترين بازمانده از زبان پهلوي و اوستايي مي‌باشد كه به علت كوهستاني بودن منطقه و صعوبت سفر و يا لشگركشي به آن در طي ۲۰۰۰ سال گذشته، كمترين تغيير را به خود ديده است. همچنين از نظر مذهبي مردم اين منطقه عموما تابع دين اسلام و مذهب تسنن شاخه شافعي ميباشند.

پس از گشت كوتاهي در شهر پاوه به روستاي خانقاه كه در جنوب و ۲۰۰ متر پايينتر از شهر پاوه، در قعر دره ميان كوههاي شاهو و آتشگاه قرار گرفته است رفتيم. به گفته اهالي روستا، اين مكان پيش از ورود اسلام به منطقه محل سكونت زرتشتيان بوده و دومين آتشكده معتبر آنان پس از آتشكده آذرگشنسب واقع در تخت سليمان، بر بلنداي كوه آتشگاه در جنوب غربي اين روستا قرار گرفته بود. اين آتشكده پس از فروغي ۷۵۰ ساله، در دهه سوم هجري به دنبال حمله اعراب مسلمان به منطقه ويران گشت.

روستاي خانقاه در پايين دست شهر پاوه

روستاي خانقاه در پايين دست شهر پاوه - عكس از سايت paveh.net

 

روستاي خانقاه در پايين دست شهر پاوه - عكس از آقاي عدنان مرادي

با ادامه مسیر در کنار پاوه رود، پس از طي ۴ كيلومتر به روستای گلال رسیدیم. این روستا در کنار پاوه رود و بر دامنه کوه آتشگاه قرار گرفته است. بر روی صخره های روبروی این روستا ورودی ۳ حفره یا غار در کنار هم مشاهده میشود. ورودی این غارها در میان صخره ای طبیعی و در ارتفاعی بیش از ۲۰ متر از سطح زمین قرار داشته و ورود به آنها نیازمند صعود فنی با لوازم و تجهیزات کامل صخره نوردی میباشد. اهالی منطقه اطلاع خاصی از این غارها نداشته و آنها را پدیده ای طبیعی میدانند ولی با توجه به نظم قرار گیری آنها که تقریبا زاویه قائمه ای را شکل میدهد و همچنین شکل ورودی آنها که هرسه به صورت مستطیل است و با توجه به سابقه زندگی زرتشتیان در این منطقه به نظر من و به احتمال زیاد این سه حفره، دخمه یا استودان جهت قرار دادن استخوانهای باقیمانده از متوفیان میباشد.

پاوه رود

پاوه رود - عكس از آقاي عدنان مرادي

 

غار هاي روستاي گلال

غار هاي روستاي گلال

با توجه به غروب آفتاب و فرا رسیدن شب، به شهر پاوه برگشته و شب را در آنجا سپری کردیم تا صبح روز جمعه با انرژی کافی به سفر خود در مسیری جالب و مهیج ادامه دهیم.

طلوع ماه و فرا رسيدن شب در دره پاوه رود

طلوع ماه و فرا رسيدن شب در دره پاوه رود

و اين ماجرا ادامه دارد.


Add to Facebook Add to Donbaleh Add to Balatarin
+ نوشته شده در دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۲۴ ق.ظ  توسط  نادرالحکما دواساز


بهشتي به نام ريجاب



در مسير كرمانشاه به قصر شيرين، ۱۵ كيلومتر مانده به سر پل ذهاب و در ابتداي سرازيري پاطاق، جاده اي در سمت راست به يكي از دل انگيزترين و فرحبخش ترين نقاط ايران در دل كوه‌هاي دالاهو به نام ريجاب ميرود. اين منطقه كه نام خود را از كلمه كردي "ريژآو" به معني محل ريزش آب (آبشار) گرفته است با چشمه ساران و جويبارهاي فراوانش سرچشمه رود الوند است. شاخه اصلي اين رودخانه به نام شالان از كنار روستايي به همين نام گذشته و مسير آب و جريان رود در بستر آن به شكلي است كه در طول مسير حوضچه هاي متعدد پديد آورده و آب هر حوضچه به شكل آبشاري به حوضچه بعدي ميريزد. با توجه به كيفيت و سردي آب اين رود، در كنار آن ده‌ها استخر پرورش ماهي ايجاد شده است كه با وجود تغيير منظر طبيعي منطقه، باعث اشتغال تعداد زيادي از ساكنان منطقه گشته است.  روستاي شالان به سبب درختان بسيار بلند و پوشش سبز، چشمه‌ها، سرچشمه رودهاي كوچك، جنگلهاي انبوه و گسترده، باغات گردو، انار و انجير از تفرجگاه‌هاي زيبا و كم نظير استان كرمانشاه و ايران به شمار مي‌آيد.  

اين منطقه از ديرباز مسكن ايرانيان بوده و در زمان ساسانيان رونق خاصي داشته است. آثار و بنا‌هاي متعددي از آن دوره و دوران صدر اسلام در منطقه ريجاب ديده ميشود كه از آن جمله ميتوان به قلعه يزدگرد و مقبره ابودجانه، از صحابي پيامبر اكرم اشاره كرد. همچنين مسجدي قديمي به نام عبدالله ابن عمر، در دامنه‌هاي مشرف بر منطقه شالان ديده ميشود كه عليرغم سادگي بناي آن، زيبايي و صفاي خاصي دارد. اين مسجد در محل آتشكده اي از دوران ساساني ساخته شده و اهالي منطقه اعتقاد دارند كه اولين مسجد ساخته شده در ايران مي‌باشد كه توسط عبدالله پسر دومين خليفه مسلمانان ساخته شده است. در زاويه جنوب غربي اين مسجد مناره‌اي برروي بام بنا شده كه مشخص است مدتها بعد از بناي مسجد ساخته شده است. راه ورودي به اين مناره از پشت بام مسجد بوده و از طريق راه پله اي بسيار باريك با بالا راه دارد. در بالاي اين مناره پنجره‌اي رو بسمت جنوب غربي تعبيه شده كه چشم انداز زيبايي از باغهاي روستاي شالان دارد. در اطراف اين مسجد نيز بقاياي شهري مربوط به قرن دوم هجري به صورت پراكنده ديده ميشود.

آبشار پيران (آبشار ژالگه) كه يكي از زيباترين جلوه هاي طبيعت ايران است نيز در اين منطقه قرار گرفته است. عظمت اين آبشار و ديواره هاي دره اطراف آن به گونه ايست كه هر بيننده اي را مجذوب و مبهوت مينمايد. ارتفاع اين آبشار بيش از ۱۰۰ متر بوده و یکی از بلندترين آبشارهای ايران است.

متاسفانه در سالهاي اخير وزارت نيرو طرحي را جهت توليد نيروي برق آبي در اين منطقه آغاز نموده، كه علاوه بر از بين بردن بخشي از زيباييهاي اين منطقه باعث نگراني پرورش دهندگان ماهي و كشاورزان هم شده است. در اين طرح با بستن سدي بر روي رود در منطقه پل دروازه، بخش عمده اي از آب آنرا جهت توليد برق به يك نيروگاه كوچك در نزديكي روستاي پيران منتقل ميكنند. جداي از بحث صرفه اقتصادي و بهره‌وري اين طرح، بروز خشكسالي هاي متعدد و شديد در كشور نيز باعث نگراني كشاورزان و پرورش دهندگان ماهي از بابت حق آبه در نظر گرفته شده براي آنان در زمان كم آبي شده است. ايكاش مسئولان وزارت نيرو پيش از آغاز اين طرح، نيم نگاهي نيز به كارايي طرح هاي مشابهي همانند نيروگاه نهاوند در سراب گاماسياب مي‌انداختند.

در مسیر ریجاب

در مسیر ریجاب

 پاییز ریجاب

در همان مسیر، پاییز ریجاب

 

گلهای شقایق روئیده بر دیوار یک خانه - روستای شالان

گلهای شقایق روئیده بر دیوار یک خانه - روستای شالان

 

پل دروازه

پل دروازه

 

رودخانه و طبیعت ریجاب (شالان)

رودخانه و طبیعت ریجاب (شالان)

 

رودخانه و طبیعت ریجاب (شالان)

رودخانه و طبیعت ریجاب (شالان)

 

درختان انبوه و طبیعت ریجاب (شالان)

درختان انبوه و طبیعت ریجاب (شالان)

 

مسجد عبدالله ابن عمر

مسجد عبدالله ابن عمر

 

مسجد عبدالله ابن عمر

مسجد عبدالله ابن عمر

 

مسجد عبدالله ابن عمر

مسجد عبدالله ابن عمر

 

چشم انداز طبیعت از پنجره مناره مسجد عبدالله ابن عمر

 

آبشار پيران

آبشار پيران

 

آبشار پيران

 آبشار پيران

 

کارگاه ساخت سد بر روی رودخانه ریجاب

کارگاه ساخت سد بر روی رودخانه ریجاب

 کارگاه ساخت سد بر روی رودخانه ریجاب

کارگاه ساخت سد بر روی رودخانه ریجاب

 

به پست ماهيگيري در ريجاب هم سر بزنید.


Add to Facebook Add to Donbaleh Add to Balatarin
+ نوشته شده در دوشنبه چهاردهم اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱:۴۱ ب.ظ  توسط  نادرالحکما دواساز


طاق گرا



در مسير كرمانشاه به قصر شيرين، پس از عبور از شهر كرند و ۱۵ كيلومتر پيش از سر پل ذهاب در كنار مسير سنگفرشي كه روزگاري راه شاهي شناخته شده و فلات مركزي ايران را به بين النهرين مرتبط ميساخت، بنايي سنگي با ورودي طاق مانند سالهاست كه شاهد عبور و مرور مسافران، كاروانيان و لشگريان متعدد در اين مسير بوده است. اين بنا كه به طاق گرا (در نزد پاره اي از افراد محلي طاق شيرين) مشهور است هم اكنون و با ساخت جاده‌اي جديد، در ۷۰ متري راه اصلي و ۴۰ متر پايين تر از آن، تقريبا روبروي جاده ريجاب قرار گرفته است.

در نگاه اول، بناي اين ساختمان كه از سنگهاي تراشيده شده مكعب – مستطيل شكل درست شده است، شبيه به بناهاي دوران هخامنشي، خصوصا كعبه زرتشت در نقش رستم به نظر ميرسد ولي وجود اطاقكي طاق مانند با سقف هلالي كه نشانه بارز بناهاي دوران ساساني است بيانگر ساخت آن در اين دوره ميباشد.

اين بناي سنگي به صورت فضايي ايوان مانند با پلان مستطيل به طول ۷/۷ متر و عرض ۸۵/۴ و ارتفاع  ۷/۱۱ متر ساخته شده است. فضاي داخل نيز به عرض ۱/۴ متر و عمق ۱/۳ متر با بيشينه ارتفاع ۹/۵ متر ساخته شده است. در ب‍‍الات‍ري‍ن‌ ق‍س‍م‍ت‌ اين بنا و ب‍ر رو‌ي‌ ل‍ب‍ه‌ ب‍‍ام،‌ ردي‍ف‍‍ي‌ ‌از ج‍‍ان‌ پ‍ن‍‍اه‌ ب‍ه‌ ‌ارت‍ف‍‍ا‌ع‌ ۹۲ س‍‍ان‍ت‍‍ي‌ م‍ت‍ر كه از دو قطعه سنگ ساخته شده وج‍ود د‌ارد. اين دو قطعه سنگ در خط مياني به گونه اي تراشيده شده اند كه با قرار گرفتن بر روي هم شكل پيكاني را در مركزشان ايجاد ميكنند.

ديوارهاي اين بنا از بلوكهاي سنگي كه بدون استفاده از ملاط بر روي هم قرار گرفته اند ساخته شده و فشار وزن قطعات بالايي باعث پايداري آن شده است ولي جهت اتصال سنگ هاي بكار رفته در پايه و كف اين بنا كه ۲۰/۱ م‍ت‍ر از سطح زمين ارتفاع دارد از بستهاي فلزي دم چلچله اي (همانند تخت جمشيد) استفاده شده است. در زمان حاضر ‌اي‍ن‌ ب‍س‍ت‍‍ه‍‍ا ‌از ب‍ي‍ن‌ رف‍ت‍ه‌ ‌ان‍د ول‍‍ي‌ ج‍‍ا‌ي‌ ب‍رخ‍‍ي‌ ‌از ‌آن‍‍ه‍‍ا در ک‍ف‌ ب‍ن‍‍ا ق‍‍اب‍ل‌ م‍ش‍‍ا‌ه‍ده‌ ‌اس‍ت.

ب‍ر رو‌ي‌ ب‍ل‍وک‍‍ه‍‍ا‌ي‌ س‍ن‍گ‍‍ي‌ پ‍‍اي‍ه‌ ‌ه‍‍ا‌ي‌ دو طرف‌ ف‍ض‍‍ا‌ي‌ د‌اخ‍ل‍‍ي، س‍ت‍ون‌ ن‍م‍‍ا‌ه‍‍اي‍‍ي‌ ح‍ج‍‍ار‌ي‌ ش‍ده‌ ‌اس‍ت، همچنين در زي‍ر ب‍‍ال‍ش‍ت‍ک‌ س‍ر س‍ت‍ون‌ ‌ه‍‍ا‌ي‌ اين ط‍اق‌، ن‍ق‍ش‌ دو ن‍و‌ار در ‌ه‍م‌ گ‍ره‌ خ‍ورده‌ ‌ا‌ي‌ ب‍ه‌ ص‍ورت‌ م‍و‌اج‌ ح‍ج‍‍ار‌ي‌ ش‍ده‌ ‌اس‍ت. البته بخش عمده اي از اين تزئينات به مرور زمان از بين رفته است ولي قسمتهايي از آن كماكان سالم مانده كه نمايانگر هنر و سليقه سازندگان آن است.

م‍د‌ارک‌ ب‍‍اس‍ت‍‍ان‌ ش‍ن‍‍اخ‍ت‍‍ي‌ ن‍ش‍‍ان‌ م‍‍ي‌ د‌ه‍د ک‍ه‌ ‌اي‍ن‌ ب‍ن‍‍ا در ‌او‌اخ‍ر دوره‌ س‍‍اس‍‍ان‍‍ي‌ و ‌اح‍ت‍م‍‍الا زم‍‍ان‌ ح‍ک‍وم‍ت‌ خ‍س‍رو پرويز و ب‍ي‍ن‌ س‍‍ال‍‍ه‍‍ا‌ي‌ ۵۹۰ ت‍‍ا ۶۲۸ م‍ي‍لاد‌ي‌ س‍‍اخ‍ت‍ه‌ ش‍ده‌ ‌اس‍ت‌.

كاربرد و دليل ساخت اين بنا تاكنون مشخص نشده است ولي براي آن كاركرد هاي متفاوتي مانند ي‍‍ادگ‍‍ار ‌اح‍د‌اث‌ ر‌اه‌ ک‍‍ارو‌ان‍رو، ت‍وق‍ف‍گ‍‍اه‌ م‍رک‍ب‌ ش‍‍ا‌ه‍‍ي، ‌اري‍ک‍ه‌ س‍ل‍طن‍ت‍‍ي، پ‍‍اس‍گ‍‍اه‌ م‍رز‌ي‌ و ب‍ن‍‍ا‌ي‌ ي‍‍ادب‍ود‌ي‌ ‌از ي‍ک‌ پ‍ي‍روز‌ي‌ مطرح شده است.

در فاصله ۳۰ م‍ت‍ر‌ي‌ ش‍رق اين بنا ق‍ط‍ع‍ه‌ س‍ن‍گ‌ ن‍س‍ب‍ت‍‍ا ب‍زرگ‍‍ي،‌ ج‍د‌ا ش‍ده‌ ‌از ک‍وه‌ در كنار مسير قرار دارد ک‍ه‌ در وس‍ط ‌آن‌ س‍طح‍‍ي‌ م‍س‍ت‍طي‍ل‌ ش‍ک‍ل‌ ب‍ه‌ ‌اب‍‍ع‍‍اد ۱۵۶ در ۱۷۳ س‍‍ان‍ت‍‍ي‌ م‍ت‍ر، ‌اح‍ت‍م‍‍الا ب‍ر‌ا‌ي‌ ن‍وش‍ت‍ن‌ ک‍ت‍ي‍ب‍ه‌ ‌ا‌ي‌ در خ‍ص‍وص‌ ب‍ن‍‍ا ت‍ر‌اش‍ي‍ده‌ ‌ش‍ده ولي به دلاي‍ل‌ ن‍‍ام‍‍ع‍ل‍وم‍‍ي‌ ن‍ي‍م‍ه‌ ک‍‍اره‌ ر‌ه‍‍ا ش‍ده‌ ‌اس‍ت. در حال حاضر بر روي اين صفحه با حروف لاتين كلمه PUMUABIS به همراه دو تاريخ ‌1921 و 1942 حك شده است كه احتمالا يادبود يكي از نظاميان ارتش متفقين در خلال جنگ جهاني دوم ميباشد.

 تصوير ماهواره اي از موقعيت مكاني طاق گرا

تصوير ماهواره اي از موقعيت مكاني طاق گرا

 

موقعيت مكاني طاق گرا در مقايس با جاده فعلي

موقعيت مكاني طاق گرا در مقايسه با جاده فعلي

 

طاق گرا

طاق گرا

 

طاق گرا

طاق گرا

 

طاق گرا

طاق گرا

 

تزئينات طاق گرا

تزئينات طاق گرا

 

جان پناه هاي بالاي نماي طاق

جان پناه هاي بالاي نماي طاق

 

نماي طاق گرا از بالا

نماي طاق گرا از بالا

 

سنگ تراشيده شده در نزديكي طاق گرا

سنگ تراشيده شده در نزديكي طاق گرا


Add to Facebook Add to Donbaleh Add to Balatarin
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۵۶ ب.ظ  توسط  نادرالحکما دواساز


لطفا ثبت نام كنيد



با سلام و احترام،

چنديست كه تعدادي از دوستان از دير بالا آمدن صفحه اول وبلاگ گله دارند. ميدانم كه قالب مورد استفاده سنگين بوده و حداقل ۱۰۰ كيلوبايت حجم آن است كه در صورت استفاده از خطوط تلفني، بالا آمدن آن ۲۵ تا ۳۰ ثانيه طول ميكشد. از طرفي با توجه به اينكه بهترين وسيله معرفي آثار تاريخي و مناطق طبيعي، استفاده از عكس ميباشد، من نيز مجبور به استفاده از تعداد نسبتا زيادي عكس در لابه‌لاي مطالبم ميباشم. براي مثال در پست مربوط به غار روباز زينه گان، ۲۰ عكس با حجم كلي ۱۰۰۰ كيلو بايت (یک مگا بایت) استفاده شده است.

خود شيفته‌هاي دولتي كه كاري به مشكلات ما نداشته و سرشان به كار خودشان گرم است. وزير فناوري اطلاعات هم كه گوي سبقت را از سايرين ربوده و با فرو كردن مقادير قابل ملاحظه اي پنبه در گوشهاي سنگين خود، اصلا توجهي به انتقادات فراواني كه به عملكرد او و حوزه مربوطه‌اش ميشود نداشته و كماكان معتقد است پهناي باند و سرعت اينترنت در كشور كافي بوده و تازه از سرمان هم زياد است.

من در منزل از خط ADSL استفاده ميكنم ولي با اين وجود باز شدن صفحه اول را در مكانهاي گوناگون و با سرويس Dial Up شركتهاي مختلف امتحان كرده‌ام كه معمولا بين ۲۰ تا ۴۰ ثانيه طول ميكشد. البته گاهي اوقات كه مشكل اينترنت از مخابرات و يا خطوط فيبر نوري ورودي به كشور ميباشد، كه الحمدلله كم هم نيست، اين زمان واقعا طولاني ميشود كه هفته پيش هم به همين ترتيب بود.

در اين ميان به نظر ميرسد تنها راه باقيمانده براي رعايت حال دوستان و سريعتر بالا آمدن وبلاگ، كاهش تعداد پست هاي صفحه اصلي باشد. البته چند ماه پيش تعداد پستهاي صفحه اول را از ده به پنج پست كاهش دادم ولي به نظر ميرسد مشكل كماكان باقي است.

با توجه به موارد ذكر شده از اين پس سعي ميكنم تا حد ممكن با فشرده سازي عكسها، حجم صفحات را كاهش دهم. از طرف ديگر به احتمال قوي از ابتداي تابستان پستهاي صفحه اول را به يك يا دو پست كاهش خواهم داد.

به همين دليل يك قسمت اطلاع رساني را به وبلاگ اضافه كرده‌ام تا دوستاني كه مطالب آنرا به طور مرتب دنبال ميكنند با ثبت نام در آن و ارسال آدرس پست الكترونيكشان از به روز شدن وبلاگ بوسيله ايميل با خبر گردند. بدين ترتيب دوستان عزيز و خوانندگان محترم لازم نيست تا جهت اطلاع از به روز شدن وبلاگ زمان زيادي را تا بالا آمدن آن صرف كنند.

با احترام مجدد.

نادرالحكما دواساز

 

پی نوشت:

دوستان عزیزی که از سرویس وبلاگ ‌blogfa استفاده میکنند میتوانند با درج نام وبلاگ در قسمت "وبلاگ دوستان" از بروزرسانی آن مطلع گردند ولی برای سایر سرویسهای وبلاگ و یا افرادی که وبلاگ ندارند بهترین کار همان عضویت در سیستم اطلاع رسانی میباشد.

همچنین لازم به ذکر است که طراحی قالب این وبلاگ بر اساس کار با مرورگر اینترنت اکسپلورر صورت گرفته و در این مرورگر کل صفحه پس از بارگذاری به صورت یکجا باز خواهد شد ولی در صورت استفاده از سایر مرورگرها مانند موزیلا فایر فاکس و گوگل کروم، صفحه از همان ابتدا ظاهر و به تدریج باز خواهد شد.


Add to Facebook Add to Donbaleh Add to Balatarin
+ نوشته شده در جمعه یازدهم اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۸:۵۹ ب.ظ  توسط  نادرالحکما دواساز


سر پل ذهاب



جاده شاهي از گذشته اي بسيار قديم، فلات مركزي ايران را به بين النهرين متصل ميكرد. اين جاده پس از عبور از هگمتانه و كرمانشاه، با عبور از محلي به نام پاطاق (پاي طاق) در مسيري ۱۵ كيلومتري بيش از ۶۰۰ متر ارتفاع كم كرده و با گذر از تنگه اي طبيعي در ميان كوه وارد دشت ميشود. از اين نقطه جاده در كنار رودخانه الوند امتداد يافته و سپس دو شاخه ميشود. راه اصلي در امتداد رودخانه به سمت جنوب رفته و به بابل ميرسيد. مسير ديگر به سمت غرب امتداد يافته و به سمت شام و آسياي صغير ميرفت. اين راه در طول تاريخ عبور حاكمان و لشكريان بسياري را شاهد بوده است. داريوش هخامنشي، اعراب مسلمان، چنگيز مغول و تيمور گوركاني در لشگر كشي هاي خود از اين مسير عبور كرده اند.

هزاران سال پيش در نزديكي محل ورود راه شاهي به دشت و در كنار تنگه طبيعي ديگري به نام ميان كل كه رود الوند، سرچشمه گرفته از منطقه ريجاب، از ميان آن عبور ميكرد، يكي از اولين مراكز سكونت و شهري جهان شكل گرفت. اين شهر كه نامهاي متعددي مانند پاتير و حلوان را بر خود داشته و امروزه به نام سر پل ذهاب معروف است، با وجود آنكه در طول تاريخ بارها توسط لشكريان خارجي اشغال و ويران گرديد (آخرين بار در مرداد ۱۳۶۷ و توسط منافقيني كه از حمايت عراق بهره‌مند بودند)، با جمعيتي بالغ بر ۳۵.۰۰۰ نفر، يكي از قديميترين آثار باستاني ايران را در خود جاي داده است.

نقش برجسته آنوباني‌ني (Anubanini)، شاه لولوبي ها، از اقوام غير آريايي كه از حدود ۵۰۰۰ سال پيش و قبل از شكل گيري حكومتهاي ماد و پارس در منطقه وسيعي از شمال كوهستان زاگرس كه از قسمت شمال غربي درياچه اروميه آغاز شده و استانهاي آذربايجان غربي، همدان، كردستان، لرستان و كرمانشاهان ايران را به همراه بخش وسیعی از کوهپایه‌های علیای رود دیاله در عراق در بر ميگرفت، زندگي ميكردند، با قدمتي ۴۸۰۰ ساله (در بعضي منابع ۴۲۰۰ سال) به عنوان قديمي ترين نقش برجسته ايران (آسيا و شايد جهان) در اين شهر واقع شده است.اين نقش برجسته كه به احتمال قوي الگوي داريوش در طراحي و اجراي نقش برجسته و كتيبه بيستون ميباشد، بر كوه سمت راست تنگه ميان كل و در ارتفاع ۱۶ متري از سطح زمين حك شده است.

اين نقش برجسته شامل دو قسمت روي هم است كه رديق بالايي آن ارتفاع بيشتري دارد. در سمت چپ رديف بالا آنوباني‌ني در حاليكه دست چپ خود را با تير و كماني كه در آن است بر روي سينه گذاشته و در دست راست نيز تبري دارد، پاي چپ خود را بر شكم و سينه اسيري كه زير پاي اوست قرار داده است. در اين تصوير آنوباني‌ني نيم تنه اي كه از زير سينه تا زانوهاي او را پوشانيده بر تن دارد. در مقابل او الهه ني‌ني (ايشتار) با پیراهنی مطبق که تا زير زانو ادامه داشته ولي شانه راست او را نمی‌پوشاند، در حاليكه تير داني را بر پشت داشته و با دست راست حلقه‌ای را رو به شاه گرفته است، ايستاده است. ميان سر اين دو نفر دايره اي همانند خورشيد كه ستاره چهار پري در ميان آن است ديده ميشود. در پشت سر اين الهه، دو اسير برهنه در حاليكه دستهايشان از پشت بسته شده و طنابي كه سر آن در دست چپ الهه ني‌ني است از بيني آنها رد شده، بر روي زانو نشسته اند. در رديف پايين و سمت چپ آن، ۶ اسير ديگر كه همگي برهنه بوده و دستهايشان از پشت بسته شده، ايستاده اند. در سمت راست رديف پايين و روبروي اين ۶ اسير (زير پاي دو اسير رديف بالا) كتيبه اي به خط اكدي نوشته شده است كه آنرا چنين ترجمه كرده اند: "آنوباني‌ني پادشاه لولوبوم تصوير خويش و تصوير ني‌ني را بر كوه بادير (پاتير) نقش كرد. آنكس كه اين لوح را محو كند به نفرين و لعنت آنو ، آنونوم ، بل ، بليت ، رامان ، ايشتار ، سين و شمش گرفتار باد و نسل او بر باد رواد."

همانگونه كه ذكر شد، با توجه به محتواي نقش برجسته‌هاي آنوباني‌ني در سرپل ذهاب و داريوش در بيستون، و تشابهات غير قابل انكار آنها، احتمال داده ميشود كه داريوش با ديدن اين نقش برجسته در مسير فتح بابل به فكر ايجاد كتيبه بيستون افتاده و همچنين مضمون كلي آنرا الگوي نقش برجسته خود قرار داده است.

مشخص‌ترين شباهتهاي اين دو نقش برجسته به شرح زير ميباشد:

۱- هر دو نقش برجسته، در مسير شاهراه آن زمان و در ارتفاع بالايي قرار دارند.

۲- در هر دو نقش برجسته پيكر شاه به شكل مشخصي بزرگتر از ديگران تراشيده شده است.

۳- در هر دو نقش برجسته، قدرت شاه به توجه و توفيق خدايان بستگي دارد، در بيستون به فره‌وهر و در آنانوبا‌ني‌ني به ني‌ني( ايشتار).

۴- هر دو نفر در حاليكه تير و كماني در دست چپ دارند، با حالتي فاتحانه پاي چپ را بر سينه اسيري گذاشته‌اند.

۵- اسرا در هر دو نقش برجسته با دستهايي از پشت بسته شده به نمايش گذاشته شده اند.

البته تفاوتهايي نيز در اين دو نقش برجسته ديده ميشود كه مهمترين آنان عبارتند از:

۱- در نقش برجسته آنوباني‌ني اسرا برهنه‌اند ولي در بيستون لباس بر تن دارند.

۲- آنوبانيني ملازمي به همراه ندارد ولي در بيستون دو نفر از ملازمان داريوش (وينده‌فرنه كماندار و گئوبروه نيزه دار) در پشت سر او ايستاده‌اند. 

۳- در نقش برجسته آنوباني‌ني، الهه ني‌ني طناب اسرا را در دست دارد ولي در بيستون فره‌وهر كاري انجام نداده و تنها در بالاي نقش حك شده است.

چند متري پائينتر از نقش برجسته آنوباني‌ني، نقش برجسته اي از دوره اشكاني وجود دارد كه يكي از شاهان اشكاني را سوار بر اسبي نشان مي دهد. در اين نقش برجسته، شاه اشكاني با بدني نيم رخ و صورتي تمام رخ در حالتي كه افسار اسب را در دست چپ دارد و در مقابل او مردي از بزرگان به حالت ايستاده، در حال اهداي شاخه گلي به اوست، حجاري شده است.

در گوشه بالا و چپ اين نقش برجسته كتيبه‌اي به خط پهلوي نوشته شده كه مضمون آن چنين است:
"اين پيكر خود گودرز شاه بزرگ پسر گيو"

همچنين در گوشه بالا و راست اين نقش برجسته كتيبه ديگري با اين مضمون نقر شده است:

"اين پيكر خود روان دژ دار حلوان "

اين دو نقش برجسته، خصوصا نقش برجسته اشكاني كه در ارتفاع پايينتري قرار دارد در طي جنگ تحميلي ۸ ساله بر اثر اصابت تركش آسيبهاي فراواني ديده‌اند و مشاهده جزئيات آنها با چشم غير مسلح كمي سخت ميباشد.

نقش برجسته آنوباني‌ني 
نقش برجسته آنوباني‌ني


مولاژ تهيه شده از نقش برجسته آنوباني‌ني



نقش برجسته اشكاني

 

تصوير ماهواره اي شهر سرپل ذهاب به همراه موقغيت آثار باستاني آنتصوير ماهواره اي شهر سرپل ذهاب به همراه موقعيت آثار باستاني آن

 

گور دخمه دكان داود:

در دو كيلومتري جنوب شرق سرپل ذهاب در مسير اسلام آباد غرب (از سمت اسلام آباد غرب اندكي بيش از دو كيلومتر پس از پليس راه سرپل ذهاب)، جاده اي آسفالته به سمت جنوب ميرود كه بهترين نشانه براي آن، تانك منهدم شده عراقي است كه در كنار آن بر روي سكويي قرار گرفته است. ۳۰۰ متر پس از ورود به اين جاده، در سمت چپ و بالاي يك قبرستان، گوردخمه‌اي بر بلنداي صخره خودنمايي ميكند كه در محل به دكان داوود يا كل داوود معروف است. ابن گوردخمه ارتفاعي حدود ۱۲ متر از سطح زمين داشته و دسترسي به آن بدون استفاده از تجهيزات صخره نوردي غير ممكن است.

در جلوي درب ورودي اين گور دخمه، ايواني كه اطراف آن به وسيله قاب هايي تزئين شده، تعبيه گرديده است. بقاياي دو ستون نيز در طرفين درب ورودي آن مشاهده ميگردد كه بدنه ستونها به مرور زمان از بين رفته و در حال حاضر تنها پايه و سرستونهاي آنها باقي مانده است.

در سال ۱۹۷۴، محققي به نام هوبرت فان گال (Hubertus Von Gall) در مقاله اي نقشه و ابعاد دقيقي از اين گوردخمه ارائه كرد. بنا به گفته وي ايوان جلوي دخمه در قسمت جلو ۹.۶۰ و در قسمت عقب ۷.۳۲ متر عرض دارد.ارتفاع اين ايوان ۲.۶۰ از كف و عمق آن در پايين ۱.۹۰ متر ميباشد. در ميان سطح خلفي اين ايوان يك راه ورودي به عرض ۱ و ارتفاع ۱.۵ متر به فضاي اصلي اين دخمه كه اطاقكي به شكل چهارگوش منظم و با ابعاد ۲.۸۳ عرض، ۲.۳۱ طول و سقفي گنبدي با ارتفاع ۲.۱۸ متر راه ميابد. در ديواره هاي اين اطاق، ۵ طاقچه كوچك جهت قرار دادن چراغ روشنايي و يا نذورات تعبيه شده است. همچنين در كف اطاق و در سمت چپ راه ورود، حفره‌اي بيضي شكل شبيه با تابوت به عمق ۰.۷۰ متر جهت قرار دادن جنازه در آن ايجاد شده است.

در رابطه با كاربرد اين دخمه که نمونه اي با شباهت زياد به مقابر پادشاهان هخامنشي در نقش رستم ولي بسيار ساده تر از آنهاست، به نظر ميرسد كه در اواخر دوران ماد يا ابتداي حكومت كورش جهت دفن پادشاهي ساخته شده باشد و با توجه به وجود مقابر كليه پادشاهان هخامنشي در نزديكي تخت جمشيد و پاسارگاد، اين دخمه احتمالا مربوط به يكي از شاهان مادي و آخرين آنها، آژيدهاك (Azhidahac در زبان پارسی)، آستياك (Astiac در زبان يوناني) و يا ضحاك (در زبان عربی)،‌ پدر بزرگ مادري كوروش هخامنشي ميباشد كه پس از مرگش جنازه او را در اين دخمه قرار ميدهند.

۸ متر پايين تر از اين ايوان پيكره موبدي كه شاخه برسمي (شاخه بريدة انار يا گز كه مؤبدان زرتشتي به هنگام نيايش در دست مي‌گرفتند) در دست داشته و درحال دعا كردن ميباشد به ارتفاع ۱.۵۰ و عرض ۰.۹۰ متر حك شده است. نگاهي دقيق به اين نقش مبين آن است كه پيكره اين مرد بر روي نقش برجسته و يا صفحه تراشيده بزرگتري كه پيش از آن ساخته شده تراشيده شده است. در داخل قاب جديد مردي به حالت تمام قد با صورتي نيم رخ حجاري شده است. اين شخص لباس بلندي برتن و كلاهي از موي مصنوعي بر سر گذاشته كه قسمت پشت گردن و گوش هاي او را پوشانده است . همچنين در يك دست او برسمي ديده مي‌شود و دست ديگر را به حالت نيايش به طرف بالا نگه داشته است .

مدل موي اين موبد شبيه به نقش هاي ديده شده بر روي سكه هاي يوناني اوليه بوده و به احتمال قوي پس از حمله اسكندر به ايران و در زمان حكومت سلوكيان ايجاد شده است.

لازم به ذکر است عده اي از پيروان اهل حق در منطقه‌، اين مكان را به داوود يكي از ۷ شخصيت معنوي گروه مذهبي اهل حق نسبت داده و در زمانهايي خاص مراسم ديني خود را در انجا برگذار ميكنند كه به نظر ميرسد نامگذاری اين دخمه به دكان داوود نيز به همين علت ميباشد.

دكان داود

دكان داود
دكان داود


دكان داود


 نقشه دخمه از هوبرت فان گال 1974

نقشه دخمه از هوبرت فان گال ۱۹۷۴


موبد برسم به دست در حال نيايش


Add to Facebook Add to Donbaleh Add to Balatarin
+ نوشته شده در چهارشنبه نهم اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۱۲ ب.ظ  توسط  نادرالحکما دواساز


زاگرس‌گردي



آخر هفته گذشته فرصتي دست داد تا باز هم به يك زاگرس‌گردي ديگر برويم. اين روزها همه جا آنچنان سبز و شاداب است كه واقعا هر روزي كه در طبيعت سپري نشود از عمرمان تلف شده است. در ايران نقاط متعددي با عنوان بهشت گمشده ناميده ميشوند، براي مثال كلاردشت، البته پيش از آنكه زير هجوم ساختمانهاي ويلايي دفن شود و يا تنگه بلاغي در استان فارس. ولي در فصل بهار در هر كجاي منطقه زاگرس كه باشيد ميتوانيد با كمتر از يك ساعت رانندگي خود را به يك بهشت پيدا و يا گمشده برسانيد. اينچنين است كه با وجودي كه تصميم داشتم پس از دو سال و همزمان با پايان مدرسه بچه‌ها به تهران برگرديم، ظواهر امر نشان ميدهد كه من يك سال ديگر هم در اين منطقه خواهم ماند. پس بايد هرچه ميتوانم بيشتر از اين موقعيت استفاده كنم.

دو روز آخر هفته گذشته را به ديدن قسمتهاي غربي استان كرمانشاه گذرانديم. البته با كمبود شديد وقت هم مواجه بوديم. پنجشنبه ظهر پس از بازگشت بچه‌ها از مدرسه به سمت گيلانغرب حركت كرده و شب را در آنجا گذرانديم كه در پست قبلي در مورد آن نوشتم. جمعه صبح هم به سمت سر پل ذهاب رفته و پس از گردشي در آن به ريجاب رفتيم.

متاسفانه در اين دو روز به علت وزش باد شديد هوا به شدت غبار آلود بود كه اينهم از عوارض رفتن صدام است. افراد محلي ميگويند تا زمانيكه صدام بر عراق حكومت ميكرد برنامه‌هايي را براي حفظ خاك در آنسوي مرزها اجرا ميكرد كه مانع از بلند شدن خاك و ايجاد غبار بود ولي با اشغال عراق و مرگ صدام، علاوه بر  تعطيلي برنامه‌هاي حفاظت از خاك، اندك پوشش گياهي بيابانهاي شرق عراق نيز به علت آتش‌سوزي و خشكسالي از بين رفته و باعث شده كه با وزش هر تندبادي مقادير زيادي گرد و غبار به سمت مرزهاي غربي ايران روانه گردد. شدت اين غبار آلودي هوا به حدي است كه بعضا باعث لغو پروازهاي فرودگاههاي مناطق غربي كشور مانند كرمانشاه، ايلام، اهواز و آبادان نيز ميگردد.

به علت اين گرد و غبار متاسفانه عكسهايي كه به صورت دورنما و يا از مناظر گرفتم خيلي خوب از آب در نيامد ولي با اين وجود آنقدر هست كه بتوانم در سه يا چهار پست جداگانه در روزهاي آينده ارائه‌شان كنم.

خلاصه اينكه با سپري شدن بهار درهاي اين بهشت كم كم بسته خواهد شد. پس بشتابيد تا پشت در نمانيد.!


Add to Facebook Add to Donbaleh Add to Balatarin
+ نوشته شده در سه شنبه هشتم اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۵۹ ب.ظ  توسط  نادرالحکما دواساز


گيلانغرب



شهر گيلانغرب در ۱۴۰ كيلومتري غرب كرمانشاه، قشلاق و مركز تجمع ايلات عشايري طايفه كلهر در فصل زمستان است. اين شهر در نتيجه اسكان و يكجا نشيني تعدادي از افراد ايل كلهر در دوره قاجاريه شكل گرفته و به نام اَمله (Amlah) به معني محل تجمع موسوم بود كه در زمان پهلوي اول به گيلانغرب تغيير نام يافت.

در رابطه با نامگذاري اين شهر به گيلانغرب بايد گفت كه در گذشته در اين منطقه روستايي به نام گيلان وجود داشته (یکی  از طوایف ایل کلهر نيز که از قدیم در منطقه بوده اند به طایفه گیلانی مشهورند) و از طرفي رضا شاه هم در سفري كه در فصل بهار به اين منطقه داشته با مشاهده طبيعت سرسبز منطقه و شاليزارهاي موجود در آن، به ياد استان گيلان افتاده و نام گيلانغرب را بر اين شهر ميگذارد.

جمعيت اين شهرستان به علت وجود مراتع قشلاقی مرغوب، در فصل زمستان تا حدود سه برابر افزايش می يابد، به گونه اي كه چادرهای ايل كلهر در سرتاسر جلگه گيلان غرب مشاهده می شود.

در مركز اين شهر تپه اي باستاني به نام تپه قله (قلعه) وجود دارد كه قلوه سنگها و خشت هاي گلي موجود در آن حكايت از ساخت آن توسط انسان دارد. قدمت اين بنا كه در طي جنگ تحميلي 8 ساله به شدت آسيب ديده است به پيش از اسلام باز ميگردد. اين بنا ظاهرا قلعه‌اي مربوط به زمان جنگهاي ايران و روم در دوره ساسانيان بوده كه نگهبانان آن نزديك شدن قواي دشمن را بوسيله آتش در شب و دود در روز به مردم منطقه اطلاع ميدادند. همچنين عده‌اي از آن به عنوان آتشكده و يا معبدي مربوط به دوره اشكاني نام ميبرند.

تپه قله گیلانغرب

تپه قله گیلانغرب

 

تپه قله گیلانغرب

تپه قله گیلانغرب

 

تپه قله گیلانغرب

تپه قله گیلانغرب

 

کشتزارهای حومه گیلانغرب

کشتزارهای حومه گیلانغرب

 

شالیزارهای دیره - جاده گیلانغرب به سرپل ذهاب

شالیزارهای دیره - جاده گیلانغرب به سرپل ذهاب

 

طبیعت گیلانغرب - منطقه میان دار

طبیعت گیلانغرب - منطقه میان دار

 

گلهای شقایق

گلهای شقایق

 

 عقرب

اين هم عقربي كه آرامشش توسط ما بهم خورده بود


Add to Facebook Add to Donbaleh Add to Balatarin
+ نوشته شده در دوشنبه هفتم اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۶:۹ ب.ظ  توسط  نادرالحکما دواساز


درباره وبلاگ



وبلاگ اختصاصی
دکتر نادر چقاجردی
(نادرالحکما دواساز)
مدرک:
دکترای داروسازی
از دانشگاه شهید بهشتی
فعالیت‌ها:
مدیریت تولید در شرکتهای داروسازی، مشاوره در ساخت، تجهیز و راه اندازی خطوط تولید داروسازی و صنایع غذایی،
راهنمای تورهای فرهنگی ایرانگردی و جهانگردی
علافه مندی‌ها:
ماهیگیری، اسکی و طبیعت گردی
کلیه عکسهای این وبلاگ توسط نویسنده انداخته شده است و جهت قرار دادن در سایت کوچک شده‌اند.
در صورت تمایل جهت دریافت عکس‌ها با ابعاد اصلی و یا عکسهای دیگر در مورد سوژه مورد نظر، ایمیل فرستاده یا در بخش نظرات پیام بگذارید.
استفاده از مطالب و عکس‌ها ترجیحاٌ با ذکر منبع بلامانع است.!!


پيوندها



آمار



آب و هوا



خبر نامه



جهت اطلاع رساني در مورد مطالب جديد بوسيله اي ميل، لطفا آدرس خود را وارد كنيد:







جستجو


Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت


طراح قالب


دواساز



آرشيو


Template Designer: Davasaz